SonyEricssonin uutta

symbiatch - 26.04.2006 21.53 - mobiili 

Huomasin tässä että SonyEricsson laajentaa Symbiania puhelinmallistoissaan P-sarjan ulkopuolellekin. Esimerkiksi M600-mallit näyttävät kovin kiinnostavilta, selkeästi enemmän käytetty aivoja kuin Nokian malleissa. QVGA-kosketusnäyttö 262 kilovärillä, 128 MB flash-muisti, 64 MB RAM-muistia, Symbian 9.1/UIQ 3.0, 3D-kiihdytys raudalla, jopa 4 GB muistikortit, VPN, QWERTY-näppäimistö (aika pervon näköinen sellainen). Kuulostaa erittäin houkuttelevalta. Selvästi ei niin bisnesorientoitunut kuin P-sarja, mutta silti on tarpeelliset bisnestoiminnot käytettävissä.

Myöskin tuli vilkaistua W950-mallia hieman. Vielä en tiedä hintatasosta, mutta on todellakin huvittavaa vertailla Nokian ja SonyEricssonin musiikkimalleja. Nokia tuo suurella huudolla ulos 3250:n, jossa on 10 megatavua muistia. Tietysti muistikorteilla laajenee, mutta max 1 GB (muistelen kylläkin että 2 GB myöskin olisi toiminut, mutta virallisesti tätä ei sanota). SonyEricssonilla on suoraan 4 GB flash-muistia, joten luuriin saa oikeasti jotain mahtumaankin. Ja muistikorttejahan saa sitten aina lisää 4 GB kokoon saakka. Hieman eri tasoa siis.

Mielenkiintoinen maininta on myös W950:n kohdalla C++-ohjelmointi, vaikka Symbiania ei mainitakaan. Voidaan siis tehdä kunnolla kaikkia ominaisuuksia käyttäviä sovelluksia tehokkaasti tällekin alustalle.

Lue kommentit (4) | Kommentoi

Nokia osaa lukea vikakuvauksia

symbiatch - 20.04.2006 18.28 - mobiili 

Nokian edustaja sitten myymälän kautta kommentoi ongelmia:

mallia 6680 on myyty runsaasti Suomen markkinoille, ja palaute laitteesta on ollut positiivinen. Itselläni on myös ollut tuo malli käytössä, ja mitään ongelmaa ei ole ollut. Tuo että asiakkaalle on jo vaihdettu toinenkin kone ja ongelmat jatkuvat, viittaa johonkin muuhun ongelmaan kuin itse puhelimeen. Asiakas myös kirjoittaa, että laitteella pystyy soittamaan aivan normaalisti, mutta hänelle tulevissa puheluissa on ongelmaa. Tuo viittaa myös johonkin muuhun kuin laite ongelmaan. Matkapuhelin toimii molemmissa suunnissa, lähtevissä ja tulevissa puheluissa samalla kaavalla, eli myös tämä asia viittaa siihen, että päätelaite toimii, koska lähtevässä puhelussa ei ole ollut ongelmia.

Operaattori ohjaa puhelinta sim kortin kautta, ja nyt olisi hyvä tarkistaa sim kortin toiminta sekä operaattorin toiminta, miten kyseiset ohjaukset laitteelle tulee tukiasemista.

Hän ei siis viitsinyt edes huomata, että vika ilmenee sekä lähtevissä että tulevisas puheluissa, kerran tapahtunut vain toiseen suuntaan. Lähetin pienen vastineen asiasta:

Jos Henry Uutela olisi viitsinyt yhtään paneutua asiaan, hän tietäisi että:

  • vika ilmenee SEKÄ soitettaessa ETTÄ vastaanotettaessa puheluita
  • vika ilmenee VAIN 3G-tilassa
  • suurin osa käyttäjistä EI ole 3G-verkon alueella
  • osa käyttäjistä tyytyy 2G-verkkoon kun kerran 3G ei toimi
  • vika ilmenee myös muilla suomalaisilla
  • vika ilmenee myös käyttäjillä Euroopassa
  • vika ilmenee KOLMEN eri operaattorin liittymillä
  • keskustelupalstoja seuraamalla on selvinnyt, että samankaltaista vikaa on ollut myös 6630:ssa, mutta siinä asia on korjattu
  • huolto rikkoi puhelimen entisestään vaihtaessaan sisuskalut, kentän voimakkuus on nyt huomattavasti alhaisempi kuin aiemmin ja jopa 2G-tilassa joskus kenttä katoaa kokonaan. Tätä ei ole tapahtunut ikinä aiemmin näissä paikoissa
  • kaikissa ongelmatapauksissa on sekä Nokian puhelin että Nokian toimittama verkko, joten yhteensopivuushan pitäisi olla hyvä
  • 6680 on rikkonut maailmalla useita muistikortteja, tuhonnut tiedostoja jne, onko näiltäkin asiakkailta saatu myönteistä palautetta? Edelläni huollossa kerran ollut henkilö ei ainakaan ollut iloinen kun puhelin oli itsestään päättänyt tuhota kaikki sillä otetut kuvat

Jospa hän sitten voisi selittää minulle seuraavat asiat:

  • miten minulle on sattunut kolme viallista SIM-korttia
  • miksei Nokia reagoinut mitenkään asiaan pariin kuukauteen ensimmäisten yhteydenottojen jälkeen/li>
  • miksi Nokian edustaja sanoi, että jos puhelimessa on jatkuva verkkoyhteys päällä 3G-tilassa, puhelin voi jumittua juuri tällä tavalla/li>
  • miten puhelin korjautuisi viemällä se neljännen kerran huoltoon

Tässä muutama linkki:

http://mybroadband.co.za/vb/showthread.php?t=31720
Samoja ongelmia ja kuulemma Nokia on myöntänyt että ongelmia on ja näitä yritetään korjata, eipä vain ole vielä korjattu.

Vodacom have been talking to Nokia on these problems, specifically around:
  • A complete loss of network where coverage has been confirmed to be adequate.
  • Over frequent 3G to 2G handover in areas where the 3G coverage should be adequate.
  • Over frequent passive cell re-selection.
  • Software instability.

http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=42876&start=500
Sama vika kuin minulla, onpa kummallista.

http://66.249.93.104/search?q=cache:_ykWDrhkx2wJ:www.3g.co.uk/3GForum/archive/index.php/t-24847.html+%22nokia+6680%22+force+2g&hl=fi&gl=fi&ct=clnk&cd=2&client=firefox-a
Taas vaihteeksi ei onnistu soittaminen ja vastaanottaminen 3G-moodissa

Mutta selvästihän vika on vain minun SIM-korteissani ja Nokia juoksuttaa huvikseen huolloissa?

Asia alkaa muuttua siis tyypilliseksi "ei meillä mitään vikaa ole, se on operaattorissa tai SIMmissä"-touhuksi ja venytetään kuukausikaupalla ilman että viitsitään asialle mitään tehdä. Katsotaan tuleeko mitään vastausta, olen esittänyt jo sekä Nokialle että myyjäliikkeelle kaupanpurkuvaateen, myyjäliike ilmoitti että Nokia on vastuussa kaikesta, Nokia taas että kaupan purku ei koske heitä vaan myyjää. Mennee siis pian ratkaistavaksi jonnekin viisaammille, kuluttajaneuvoja jo ilmoitti että sekä myyjä että Nokia ovat vastuussa asiasta. Pitänee hänen kauttaan sitten laittaa asiaa eteenpäin seuraavaksi.


Nokian vastaus tähän viestiin: verkko ohjaa 3G toiminteita..........

Kyseinen henkilö on Nokian takuuasioista vastaava ja joko lukutaito tai ymmärrys on aika heikko. Vai lieneekö sittenkin kyse Nokian "tuotteissamme ei ole ikinä vikaa"-politiikasta?

Lue kommentit (2) | Kommentoi

Paras Mobiilipalvelu -mietteitä

symbiatch - 19.04.2006 17.02 - mobiili 

Pitää vielä kirjoittaa muutama miete tuosta kisasta kun on jäänyt asioita hampaankoloon ;) Kisassa ihmetytti muutama asia kovasti.

1: äänestettiin parasta uutta ja vanhaa palvelua. Näiden alla olevat listat sisälsivät kuitenkin wap-palvelut ja sovellukset. Eli jos olisit halunnut äänestää parhaaksi uudeksi sovelluksen X ja vanhaksi sovelluksen Y, et voinut tätä tehdä. Voit äänestää vain yhtä sovellusta ja yhtä wap-sivustoa

2: tuloksissa ei ollutkaan enää uutta ja vanhaa vaan yhtäkkiä olikin valittu paras kuluttajahyöty, paras kuluttajaviihde, paras yrityspalvelu ja yleisön suosikki

3: kategorian "paras yrityspalvelu" voitti palvelu, joka ei edes ollut kisassa. Samalta tekijältä oli kylläkin toinen sivusto, joka ei ole yrityksille suunnattu. Telefoorumin mukaan tämä palvelu oli "selkeä voittaja" ja sen uskon: vain yksi kilpailutyö oli yrityspalvelu (ei siis tämä voittaja). Miksi siis keksittiin tällainen kategoria ja kaiken lisäksi haettiin sinne kisan ulkopuolelta voittaja?

4: miksi kahtena vuonna peräkkäin on pitänyt valita yhden kategorian voittajaksi melkein samanlainen palvelu samalta tekijältä?

Pitää kysellä hieman järjestäjiltä kommenttia, aiemmin kommentti esimerkiksi tuohon äänestykseen oli vain "kyllä sieltä äänet joka tapauksessa saadaan laskettua" vaikka yritin sanoa, ettei siellä nyt edes voi äänestää niitä joita haluaisi.

Kommentoi

Ennustus: Vanjoen seuraava hehkutus

symbiatch - 13.04.2006 10.16 - mobiili 

Tuossa joku oli huomannut Nokian sivuilla N70- ja N90-mallien muuttuneen "multimediatietokoneiksi." Aiemminhan N90 oli "kuvaamislaite."

Vanjoki on hehkuttanut uutisissa kuinka Nokia on maailman suurin MP3-soitinvalmistaja ja digikameravalmistaja ja vaikka mitä. Ennustankin että seuraavaksi Vanjoki kertoo uutisissa Nokian olevan maailman suurin (multimedia)tietokonevalmistaja, kunhan N-sarja on hieman laajemmassa käytössä.

Sopivasti termejä muuttamalla saadaan aina asiat näyttämään siltä miltä halutaan. En minä kutsuisi Nokian kännyjä (N90 poislukien) digikameroiksi, en kyllä MP3-soittimiksikaan. Vai onkohan Dell maailman suurin MPEG4-soitinvalmistaja, heiltä kun tulee hurjasti tietokoneita Windows XP:llä ja onhan siinä MPEG4-koodekit mukana...

Lue kommentit (4) | Kommentoi

Nokia myönsi puoliksi vikaa 6680:ssa

symbiatch - 09.04.2006 19.32 - mobiili 

Nokian takuupuolen edustaja myönsi, että jos puhelimessa pitää datayhteyttä koko ajan auki (ei siis asetuksella "tarvittaessa" vaan "automaattisesti"), saattaa (ainakin) 6680:ssa esiintyi jumittamista. Tämäkin vain muodossa "ethän käytä tuossa asennossa? se voisi aiheuttaa tällaisia ongelmia." No, en käytä, mutta käytän kyllä datayhteyksiä siten, että yhteys on auki jatkuvasti (IMAP, IRC jne). Eli nyt sitten myönnettiin sinänsä vika. Mutta ei kaupan purkua (Nokian mielestä ei kuulu heille, kuluttajaneuvojan mukaan kuuluu myös Nokialle jos niin vaadin). Näkee miten käy.

Myöskin kun Päämies-huollossa Mannerheimintiellä vaihdettiin puhelimen koneisto, taidettiin mokata jotain. Puhelimen kuuluvuus nimittäin heittelehtii ihan hurjana. Paikoissa joissa ennen oli täysi kuuluvuus, nyt ei 2G-verkossakaan välttämättä ole kuuluvuutta ollenkaan. Onkohan antenni huonosti kiinni tai muuta mukavaa. Pitänee tästäkin mainita, ei oikein jaksa tällaista kädettömyyttä huolloiltakaan.

Lue kommentit (3) | Kommentoi

Nokia 6680 nro 2

symbiatch - 03.04.2006 15.48 - mobiili 

Nokia pyysi viemään puhelimen huoltoon, jotta voivat vaihtaa koneiston uuteen. Arvelin ettei auta mitään kun kyseessä on selvästi tyyppivika, mutta ajattelin että eipä se paljoa vaivaa aiheuta ja onpahan kaikki tehty niin kuin haluavat. Puhelin kävi huollossa, tuli uudella koneistolla ja uudella softalla (05.04.07) ulos, ei muutosta. Alle kaksi tuntia siitä kun sain puhelimen käteeni, yhtään puhelua soittamatta ja 10 kilotavua 3G-dataa siirtäneenä puhelin on taas jumissa verkon suhteen, mutta pahemmin kuin ennen. Nyt puhelimesta voi soittaa ulospäin, mutta siihen ei voi soittaa! Eli en voi enää tietää edes yrittämällä soittaa jonnekin olenko tavoitettavissa vai en!

Ilmoitin Nokialle haluavani joko toimivan puhelimen, eli jonkin uudemman mallin (esimerkiksi N70) tai rahat takaisin. Näkee mitä sanovat, enää ei jaksa katsella heidän arvailuaan ja väistelyään kun puhelinmalli on totaalisen rikki.

Ja tätä vielä jotkut yrittävät tunkea asiakkaille 3G-kytkykaupoissa, miettii mitä tavan tallaaja tekee kun yhtäkkiä puhelin ei toimikaan. Varmaan käyttää 20 kertaa huollossa ja kuuntelee Nokian "ei tässä mitään tyyppivikoja ole, nyt on vaan jotain häikkää sulla kuules"-selityksiä ennen kuin ostaa uuden puhelimen ja kärsii kuukausimaksuja sen kaksi vuotta...

Kommentoi

 
Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |   kirjaudu