Millä teoilla ja puheilla taantuma nujerretaan?

jouni - 25.10.2008 16.26 - kuluttaja 

Finanssikriisiä seurannut talouden taantuma voi kääntyä myös lamaksi.

Onko kotitalouksien alettava talkoisiin kansantalouden turvaamiseksi?

Entä onko finanssikriisiä seuranneessa taloussuhdanteessa myönteisiäkin vivahteita?

Pörssiromahduksella olisi vakava psykologinen vaikutus. Se saisi aikaan syvän kierteen, joka lamauttaisi kotitaloudet ja yritykset. Siksi talouden heikentymisestä puhutaan näkyvillä paikoilla korostuneen varovaisesti.

Mikäli lamasta puhutaan, laman todennäköisyys voi kasvaa. Taantuma on pienempi paha. Silti monelle voi olla vaikeaa myöntää taantuman olevan totta - erityisesti, jos puhuja kokee leimautuvansa helposti.

Esimerkiksi oululaisen Forum24-ilmaisjakelun päätoimittaja Martti Turunen antoi perjantaina 24.10.2008 lehdessään talouden nykytilasta melko luottavaisen kansanmiehen arvion.

"Yleisesti tilanne on hyvä. Elokuussa suomalaisia oli töissä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Talouden pyörät pyörivät. Kun jatkamme normaalia elämää ja uskallamme ostaa vähän turhiakin asioita, palvelualalle tulee jopa uusia työpaikkoja", Turunen julistaa.

Turunen toteaa toisaalta, että "vyötä on kiristettävä jos lainakorot nielevät suunniteltua enemmän rahaa tai työpaikka vaarantuu." Pääasiassa päätoimittaja aikoo uskoa Suomen talouteen: "Se mikä menee alas, tulee myös ylös." Mutta onko se koko totuus Suomen taloudesta?

Elokuun tilastot ovat menneisyyttä

Myöhempinä vuosina talous voi lähteä taas kasvuun. Kuitenkaan se, mikä menee alas, ei tule heti ylös.

Suomen talouden pyörät ovat syksyllä 2008 jo hidastuneet emmekä voi kansallisilla päätöksillämme antaa pyörille riittävästi lisää vauhtia. Syy on, että Suomi ei ole oma erillinen talousalue.

Suomen talouden hidastumisen syynä on etenkin ulkomaankaupan hidastuminen. Siksi kotimaisen kysynnän lisääminen turhalla kuluttamisella ei tasoita notkahdusta.

Turusen mainitsema elokuun hyvä työllisyystilanne ei sekään enää valaise meitä, sillä elokuusta on aikaa jo kaksi kuukautta ja tilanne on nyt toinen.

Kuukausittaiset työllisyystilastot ovat katsauksia menneeseen. Ne kertovat lähtötilanteen seuraavalle kuukaudelle, mutta eivät käy tulevaisuuden ennusteiksi.

Ihannetta ja todellisuutta ei voi aina yhdistää

Kuluttamisessa ihannetilanne olisi, että nousukaudella jokainen laittaisi rahaa säästöön, jotta laihempinakin vuosina riittäisi kulutettavaa.

"Meillä Suomalaisilla on taipumus kuluttaa hyvinä aikoina ja säästää huonoina, vaikka pitäisi toimia juuri päinvastoin", toteaa osakesäästäjien keskusliiton puheenjohtaja professori Timo Rothovius lauantaina 25.10. sanomalehti Kalevassa.

Tämä vähentäisi myös valtiontalouden riskejä. Todellisuus on kuitenkin toisenlainen. Käytännössä moni elää nousukaudella huumassa.Talo-, auto- ja muita hankintoja on talouskasvun vuosina tehty hanakasti. Muutenkin Suomessa on kulutettu melko reippaasti.

Mainonnassa ja kaupoissa on nousukauden aikana näkynyt uusia kiinnostavia tuotteita, jotka ovat myös käyneet kaupaksi. Sijoittamisen ja kuluttamisen yleiset mallit - elintason symbolit - myös tarttuvat yksilöltä toiselle.

Eikä lehdistökään kovin usein muistuta nousukauden aikana säästämisen tärkeydestä - pikemminkin se esittelee kuluttamisen mahdollisuuksia. Säästäväisyyttä siis koetellaan. Siksi on hankala vedota kuluttamaan talouden kääntyessä laskuun.

Nousukauden aikana käytetyt luotot heikentävät taantuman ajan luotonnostomahdollisuuksia. Siksi Rothoviuksen toteamus ei näin jälkikäteen sanottuna lohduta kuluttajaa. Pikemminkin: jos nousukaudella on tullut kulutettua reippaasti, täytyy viimeistään huonompina aikoina säästää.

Talouden pyörät pyörivät maassamme tietysti hitaammin säästämisenkin takia, mutta omasta taloudesta jokaisen tulee kuitenkin ensisijaisesti huolehtia.

Terveellistä taloutta pitävistä kansalaisista muodostuu terve kansantalous, joka kuluttaa järkevästi. Mihinkään kuluttamistalkoisiin kenenkään ei tarvitse alkaa.

Jos sukanvarteen taas on tullut säästettyä runsaasti menneinä vuosina, kulutustottumuksia ei tarvitse hillitä nyt lainkaan. Ei vaikka mikä lama tulisi. Kun sijoituskohteiden myyntihinnat laskevat myyjien tappioksi, sijoitettajalle voi nyt aueta uusia järkeviä kohteita.

Jos rahaa löytyy, järkeviä käyttökohteita on nyt mielin määrin. Turha kuluttaminen on varakkaan kannaltakin huono vaihtoehto.

Lue kommentit (1) | Kommentoi

Gigantin palvelutyyli

symbiatch - 27.09.2007 13.50 - kuluttaja 

Taas törmäsin Gigantin tyyliin palvella asiakkaita tilanteissa joissa tuotteita ei heti olekaan. Eikä ole ensimmäinen kerta, eikä sama paikka, joten taitaa olla ihan normaalia toimintaa.

Katsoinpa netistä että Halo 3:a pitäisi vielä olla hyllyssä (sivujen mukaan tilanne puoli tuntia ennen käyntiäni) Suomenojan Gigantissa. Menenpä paikalle ja eipä ole. Myyjä sanoo "juuei, kaikki meni jo eilen, eikä varmaan kyllä mistään saa kun niin haluttua kamaa." Selvä, ei sitten. Mutta käynpä piruuttani Lommilan Gigantissa kun on matkan varrella. Ja hupsista, heti ovella on muutama kymmentä kappaletta kasassa ostettavana. Eli "kun ei meillä ole, et kyllä hae muualtakaan"-tyyli.

Aiemmin kävi Tammiston Gigantissa vastaava. Maxtorin ulkoinen 500 GB levy oli tarjouksessa 99 euroa. Kysyinpä notta onko. "Ei tässä hyllyssä ole, odotas... kone sanoo että varastossa olis, käynpä katsomassa... joo ei niitä enää ollutkaan, niitä kyllä tulee parin viikon päästä lisää että voit sitten hakea kun ne on loppu kaikkialta jo." Ajelinpa silloin Suomenojan Giganttiin ja hupsista, taas oli hyllyssä iso kasa moisia.

Että olisi ihan kiva jos webissä oikeasti olisi tieto saako tuotetta ja myyjät eivät olisi niin kotiin päin vetäviä etteivät voi missään nimessä kertoa että muissa liikkeissä olisikin tuotteita saatavilla.

Lue kommentit (3) | Kommentoi

Kellariravintola ilman jatkoaikaa

kebax - 15.07.2007 21.24 - kuluttaja politiikka ravintolat 

Tupakitta koko tuoppi. Viimeinen huikka tuulensuojaan ja sitten ulos röökille. Kaikkea ne keksii ihmisen kiusaksi.

Kommentoi

TV-maksu nettiliittymästä?

symbiatch - 23.01.2007 12.15 - kuluttaja televisio 

Maxinetti on nyt julkistanut TV-palvelun kaikille nettikäyttäjilleen. Pelkkä selain riittää ja vapaat kanavat näkyvät. Tämä herättää mielenkiintoisen kysymyksen: mitenkäs TV-maksu?

Lain määritys:

televisiolla [tarkoitetaan] televisio-ohjelmistojen vastaanottoon ja seuraamiseen tarkoitettua laitetta tai laiteyhdistelmää;
television käyttämisellä [tarkoitetaan] televisio-ohjelmien vastaanottamista televisiolla taikka television pitämistä tai säilyttämistä siten, että se koska tahansa on vähäisin toimin käytettävissä televisio-ohjelmien vastaanottamiseen

Tietokone ei sinänsä ole tarkoitettu televisio-ohjelmien vastaanottoon, mutta mahdollistaa sen. Pitänee kysyä Viestintävirastolta miten asia on, joutuvatko pian kaikki Maxinetin asiakkaat TV-maksun piiriin vaikkeivät ikinä katsoisi televisio-ohjelmia eivätkä omistaisi muuta katseluun tarkoitettua laitetta.

Lue kommentit (2) | Kommentoi

Pepsin kisa kusee

symbiatch - 01.12.2006 08.34 - kuluttaja 

Tuossa yritin nyt sitten syöttää Pepsi Max -pulloista löytyviä koodeja Pepsin kisasivustolle. Ensinnäkään etusivun "klikkaa tästä ja syötä koodi" ei tee yhtään mitään vaikka kuinka klikkailisi. Pitää tajuta mennä jollekin toiselle sivulle, että voi klikata. Sen jälkeen koodin syöttö ei tee yhtään mitään, ei sano onko oikein vai väärin vai mitä. Ja pulloissa olevat kooditkin ovat niin epäselviä ettei ikinä tiedä onko kyseessä O, 0, G, D vai Q.

Lähetin jo palautetta Activearkille, jonka osoite on palauteosoitteena. Vastauksena tuli vain:

Mene kohtaan "ongelmia koodin kanssa" (sivun vasemmassa reunassa) jos et pääse korkin koodilla pelaamaan.

No, tuosta kun klikkaa (sekin oli hyvin epäselvä, käsitin että jos on ongelmia koodin kanssa, lähetä palautetta annettuun sähköpostiosoitteeseen), pitäisi syöttää pullosta jokin koodi. Kiva kiva, pullot on jo kaupassa kun jätin vain korkit kun niitä piti tarvita.

Eli eivät kai sitten halua korjata itse kisa-flashia mitenkään, näyttäisi. Odottelen vielä siihen vastausta ja jos ei niin sitten pitänee mainita asiasta eteenpäin. Ikävää, aiemmin se kilpaileva merkki on sotkenut kisansa ihan täysin teknisesti, nyt sitten Pepsikin.

Lue kommentit (3) | Kommentoi

Kulutuskapula palkittiin

symbiatch - 24.11.2006 10.20 - kuluttaja mobiili 

Kulutuskapula, johon itse tutustuin kesäkuussa Ville Karisen mainittua moisesta Teron blogissa, palkittiin Pääministerin parhaat käytännöt -kisassa. Kokeillessani aikoinaan palvelua sitä ei voinut käyttää kuin kännyselaimella tyhmän tunnistuksen takia, nyt se onnistuu muutenkin. Palvelu ei vain ole tuntunut liikkuvan mihinkään tänä aikana.

Idea on oikein hyvä ja toteutuskelpoinen. Siksi ihmetyttääkin miksi mitään ei ulkoisesti näy tapahtuneen. Kokeilin juuri useita perustuotteita (maidosta limsaan) ja yhdestäkään ei osattu sanoa kuin valmistaja. Ja yhden valmistajan perässä mainittiin tyyliin "olemme huolissamme isoista monikansallisista yrityksistä." Ei kauhean hyvää sisältöä ja Digitodayn uutisessa joku jo kirjoittikin: «taustavaikuttajat näyttäisivät olevan jotain "Kaikki suuryritykset ovat paholaisia" -jeesustelijoita». Sellaisen olon tuosta sisällöstä kyllä saikin.

Samassa uutisessa kirjoitetaan: «Matkapuhelimissa toimivan Kulutuskapulan toiminta pohjautuu kulutustavaroista löytyviin viivakoodeihin – kun sellaisen skannaa Kulutuskapulaan, saa luettavakseen ruuduntäydeltä eettistä faktaa.» Tämä on aika virheellistä sillä julkisesti tarjolla ei ole sovellusta joka koodin skannaisi ja "ruuduntäydeltä" on myös yliarvioitua kun tietoa ei saa oikeastaan yhtään. Pitäisiköhän pyytää tuo sovellus ja katsoa toimiiko se oikeasti, ehkä voisi jos sisältöä tietäisi olevan.

Sivuilla myös sanotaan: «Varoitus! Suurin osa Kulutuskapulan tarjoamasta tiedosta on vielä toistaiseksi tarkastamatonta ja mahdollisesti virheellistä. Suhtaudu siis Kulutuskapulan tarjoamaan tietoon varauksella. Tietoa ei myöskään ole kovinkaan kattavasti, ja mahdollisesti syöttämästäsi viivakoodista ei löydy mitään sanottavaa.» Eli siis tietoa saattaa olla tai sitten ei ja tieto saattaa olla luotettavaa tai sitten ei.

Turun Sanomien artikkelissa taas mainitaan kyseessä olevan avoimen lähdekoodin projekti. En kyllä löydä lähdekoodiakaan mistään vai onko kyseessä vain avointa lähdekoodia käyttävä, ei sitä tuottava projekti?

Ehkä tuo kymppitonnin palkinto auttaa saamaan jotain substanssia ja toimintaakin tuonne mutta se jää nähtäväksi. Toivotaan parasta.

Lue kommentit (4) | Kommentoi

Saunalahden määräaikaiset sopimukset

symbiatch - 08.11.2006 12.33 - kuluttaja mobiili 

Jo aiemmin tänä vuonna uutisoitiin Kuluttajaviraston puuttumisesta TeliaSonera Finlandin vuoden verran automaattisesti jatkuviin määräaikaisiin sopimuskausiin. Tuossa Digitodayn uutisessakin mainitaan että Elisa ja Saunalahti olisivat poistaneet moiset kokonaan myös. Näin ei selvästi silti ole koska sain juuri viestin vuoden sopimuskaudella olevasta palvelusta jossa sanottiin sopimuskauden jatkuvan automaattisesti vuoden eteenpäin jos en sitä nyt peruuta.

Lähetin jo Saunalahdelle kyselyä asiasta, näkee mitä vastaavat.

Kommentoi

Anttilan tietotaitoa

symbiatch - 13.10.2006 12.00 - IT-ala kuluttaja 

Tuossa männä päivänä satuin piipahtamaan eräässä Anttilassa ja ohimennen kuulin mitä kassalla tapahtui. Antoi taas runsaasti uskoa myyjien tietotaidosta ja luuloista.

Rouvashenkilö oli tullut ilmoittamaan ongelmasta musiikkisoittimessa. Sanoi että hänelle oli laitettu sinne 600 megaa musiikkia eli noin 150 kappaletta ja laite kertoo vapaata tilaa olevan mutta mitään ei saa lisättyä. Taustampana oleva miesmyyjä tietävänä sitten asiasta kyseli kovasti että onkohan ne miten laitettu, onko MP3 vai WMA vai mitä. Rouva sitten sanoi että ei hän näistä tiedä, kuten yleensä asia onkin. No, myyjä ei sitten tietystikään voinut "alentua" asiakkaan tasolle vaan jatkoi selittämistä teknisesti ettei asiakas vain ymmärtäisi, selvästi ei halunnut ottaa laitetta huoltoon.

Myyjän mukaan kyse saattoi olla siitä että laitteeseen on laitettu musiikki WMA-muodossa. WMA hänen mukaansa tarkoittaa Windows Media Application. Ja WMA-tiedosto on aina näääääin iso kun MP3 on näin iso (käsillä esitti oikein, MP3 paljon pienempi siis). Ja laite kun laskee tilankäytön MP3-tiedostojen mukaan niin se saattaa näyttää virheellistä tietoa jos ne onkin WMA-muodossa!

Myyjä myöskin varoitteli että jos laite otetaan testiin, siitä voi tulla tarkastusmaksu, jos kyse on tällaisesta WMA-asiasta eikä oikeasta viasta. Arvatenkin asiakas oli aika epävarma sitten ja yritti vieläkin sanoa että kun ei hän ymmärrä näistä mutta näin hänelle sanottiin että rikki on jos ei mahdu ja ihan loogistahan se.

En sitten kuullut loppuun asti mitä tapahtui mutta selvästi tuli ilmi että tämä myyjä luuli liikoja itsestään. Olisi pitänyt mennä väliin sanomaan jotain mutta eihän sitä kehtaa. Ja myöhemmin sitten hävettää kun ei mennyt. Mutta pitänee laittaa Anttilalle palautetta asiasta, voisi sitä vähän myyjät miettiä mitä puhuu. Ja asiat voi aina selittää asiakkaalle sellaisilla termeillä joita ymmärtävät.

Lue kommentit (1) | Kommentoi

Tupakointi ja muut paheet

guy2cool4you - 31.08.2006 17.29 - kuluttaja 

Miksi tupakoidaan? Jos haluaa savua keuhkoihinsa voi mennä ulos ja nautiksella Venäjän metsäpaloista hengittämällä pienhiukkasia tai jos metsäpalot eivät vaivaa niin liikenteen ja hiekoituksen aiheuttamat pitoisuudet pitävät huolen siitä että jokainen saa osansa. Mihin tarvitaan enää tupakansavua?             

Tupakoitsija selittää riippuvuuttaan, myönnettyään sen, yleensä sillä että nauttii siitä ja että sillä on myönteisiä vaikutuksia. On kuitenkin selvää että tupakalla ei ole mitään myönteisiä vaikutuksia kuten ei ole katupölylläkään. Miksi kierrellä ja kaarrella asian ympärillä kun asiat voi sanoa suoraan: tupakka tappaa. Niin tappaa myös muut mainitsemani keuhkoihin kulkeutuvat hiukkaset. Hitaasti mutta varmasti.

Mielenkiintoista kuitenkin on että viime aikoina tupakka-askin kylkeen on tullut ilmoitus sen vaarallisuudesta. Tätä varoitusta ei näe monessa paikassa. On kuitenkin helppo nimetä tuotteita tai toimia joissa hengestään pääseen tietyn ajan kuluttua. Liikenne on hengenvaarallinen paikka samoin ovat pikaruokalat ja baarit. Harvemmin kuitenkin baarin ovella on varoitusta jossa asiakasta varoitetaan joutumisesta alkoholin ja tupakansavun vaikutuspiiriin. Me haluamme itseasiassa maksaa siitä että saamme kuulovaurion, passiivisesta tupakoinnista aiheutuvia haittoja ja alkoholin myrkytyksen ja sen jälkioireita.

Sosiaalisessa kanssakäymisessä on hyväksytty jo se, että tupakoitsijaa saa torua ja moittia. Moni alistuukin tähän ja pahoittelee tapaansa aivan kuin siinä olisi jotain pahoiteltavaa. On jokaisen oma päätös tukehduttaa kanssa ihmisensä ja itsensä vaarallisella kaasulla useasti päivässä. Älyttömäksi tilanne muodostuu kun ihminen jolla on itsellään paheita moittii tupakoitsijaa. Suuhunsa ranskalaisia ahmiva ylipainoinen valittaa bussipysäkillä tupakoitsijalle tämän pilaavan hänen ilmansa. Mutta jos joku kolmas hyväkuntoinen kertoo moittijalle tämän kuvottavasta elintavasta jossa tämä ahtaa itseensä liikaa rasvaa, suurin osa kuulijoista kauhistelee tämän sanomisia.

Mitäs eroa on ylipainoisen tai tupakoitsijan haukkumisella? Molemmat heistä vievät rahaa epäsuorasti jokaiselta veronmaksajalta ylimääräisinä sairaalakuluina. Tyhmyys maksaa, valitettavasti ei vain tyhmälle vaan myös muille. Toisaalta epäterveelliset elintavat asettavat ne henkilöt jotka elävät terveesti parempaan asemaan. Siispä kuluttakaa vaan ranskalaisia ja tupakkaa niin paljon kun jaksatte.


Hajotkaa epäterveelliseen elämäntapaanne.      

Lue kommentit (1) | Kommentoi

Vesi -sitä saa vesijohdosta

guy2cool4you - 22.08.2006 11.46 - kuluttaja 

Suomessa myydään pullotettua vettä ja vuonna 2002 ulkomaista pullovettä myytiin 700 000 litraa. Kyse on siis vedestä jossa ei ole hiilihappoa. Pulloveden kulutus on kasvanut runsaasti ja sitä juotiin vuonna 2005 20 litraa suomalaista kohti. Se on paljon vettä.

Ulkomaista pullovettä siis tuodaan maahan ja myydään sitten kalliilla hinnalla sitä ostaville. Satunnaista ostopäätöstä voisi perustella yllättävällä janolla. Suhtaudun kuitenkin skeptisesti kaikkee yllättävään. Yllättäähän talvikin monen autoilijan vaikka on varmasti selvää, että jos maassa on lunta niin kesärenkailla ajaminen ei ole järkevää. Jos luulee että jano yllättää voi ottaa pullon vesijohtovettä mukaan, minne sitten meneekin. Tietääkseni vesipullon kanniskelu on nykyään trendikästä.

Työpaikoille on alkanut ilmestyä vesiautomaatteja joista saa raikasta lähdevettä nopeasti ja helposti. Jossain vaiheessa yrityksetkin voisivat ottaa päänsä ulos pensaasta ja ajatella järkevästi. Konsepti jossa vesi kulkee ulkomailta laivareittiä pitkin satamaan ja sieltä välivaraston kautta kuljetusautolla yrityksen vesiautomaatille on älytön ja tämän järjestelmän olemassaolon tekee tarpeettomaksi vesihanan avaaminen.

Litraa pullovettä maksaa noin kuusi euroa. Tämä on vähintäänkin ryöstöhinta ja vakavalla naamalla pulloa tarjoava kauppias on todellinen roisto. Yrityksen jotka myyvät pullovettä ajatteleva vain yhtä asiaa -rahaa. Pullovesi on yllättävää kyllä todella kannattava bisnes. Yhdestä kuuden euron litranvesipullosta yritykselle jää katetta kaksi kolmas osaa eli neljä euroa. Tämä on aivan järjetöntä, vesi on muka kalliimpaa kuin bensa?!

Suomi on erikoinen maa myös siinä suhteessa, että täällä vettä voi juoda lähes järvistäkin ilman suurempaa sairastumisen vaaraa. Vesijohtovesi on käytännössä aina parempaa kuin mikään kaupanhyllyllä lojuva ylihintainen ja voimakkaasti brändätty monikansallisen yrityksen rahanahne tekosyy vedelle. Jos ympäristön vaatimukset ovat liian suuret voi ajatella ostavansa muovipullon ja täyttää sen vedellä sen sijaan että ostaa joka kerta uuden. Pulloveden ostajat ovat hölmöjä eivätkä tiedosta ympäristöään.

Sitten se tapahtuu. Joku järjenjättiläinen lausuu televisiossa seuraavaa: "Kun juo Voss:ia niin lähtee oikeasti jano!". Selattua Voss:in internet-sivua hetken voisi luulla, että on kysymyksessä hajuste tai joku muu ylibrändätty luksustuote. Sivun katseleminen alkaa suorastaan janottaa. Hmm käynkö ostamassa Voss:ia kaupasta vai kävelenkö tuohon vesihanalle?  Hyväksyn jos alussa mainitsemanilainauksen sanonut henkilö tukehtuu Voss:iinsa...

Hajotkaa lähdevesiyritykset turhuuteenne.

Lue kommentit (14) | Kommentoi

Elisa tekee sen helpoksi

symbiatch - 21.08.2006 12.02 - kuluttaja laajakaista 

Elisa tekee kaiken helpoksi, kuulemma. Yksinkertaista ADSL-kytkentää eivät näköjään kylläkään saa tehtyä helposti.

Tilasin heinäkuun puolella ADSL-liittymän uuteen asuinpaikkaan ja myyjä sanoi 14.8. voitavan asentaa. Sillä hetkellä tieto oli että pääsisin tuolloin jo muuttamaan, joten sovimme tuon päivän. Parin päivän päästä kuitenkin sainn tietää etten pääsekään kuin vasta 15.8. joten ilmoitin Elisalle että asennus olisi hyvä hoitaa 16.8. jotta saan päätelaitteen kytkettyä, näin kertoivat asennuksen sujuvan hyvin. Niinpä niin.

14.8. tuli puhelu asentajalta joka sanoi että pitäisi päästä asuntoon. Ilmoitin että ei onnistu kun minulla ei vielä ole edes avaimia ja että olen ilmoittanut aiemmin jo heille että 16.8. pitäisi asentaa. Asentaja kertoi ettei itse ole tuolloin töissä mutta siirtää toiselle asentajalle ja hoituu sitten kuitenkin hyvin.

16.8. tuli ja meni eikä mitään kuulunut. Soittelin tukeen jossa mieshenkilö töykeästi vain sanoi että siinä voi mennä pari päivääkin ilmoitetun päivän yli ja se siitä. Ajattelin että antaa olla kun kellokin oli jo viisi, ei kukaan kuitenkaan mitään enää tekisi.

17.8. tuli ja melkein meni, soittelin taas tukeen ja ystävällinen mieshenkilö tarkisti asioita ja kertoi että on osittain asennettu mutta jokin osa vielä puuttuu joten ei vielä täysin toimi ja että lisää puhelinnumeron tikettiin, tulee sitten viesti heti kun on hoidettu.

18.8. tuli ja meni, ehdin soittaa vasta kolmen jälkeen ja kun jonotukset ovat 15-30 minuuttia, oli kello neljä kun pääsin läpi. Ystävällinen mieshenkilö tutki asiaa ja selvitteli asentajalta ja sanoi että sekä edellisenä päivänä että samana päivänä oli yritetty ottaa yhteyttä. Tarkisti puhelinnumeronkin ja oikea oli mutta yhtään puhelua ei kyllä kumpanakaan päivänä ollut tullut. Tai sitten Elisan GSM-verkko ei oikein toimi.

Nyt sitten on jo maanantai, mitään ei vielä 12 aikaan kuulu. Tuki sanoi ettei tiedä asentajien aikatauluista tarkemmin mutta yrittää kiirehtiä asiaa. Sanoin että jos ei tänään asennu, saa sitten olla ja siirryn toiselle operaattorille suoraan.

Mikä ärsyttävintä, asumus on juuri sellaisessa kohdassa jonka joka puolella 50 metrin päässä toimisi 3G mutta tässä kohdassa vain 2G, ei edes EDGE. Joten on mukava yrittää siirrellä kymmeniä megoja neljän kilotavun sekuntivauhdilla. Laajentaisivat edes 3G-verkkoa sata metriä suuntaansa lähellä olevista soluista niin pääsisi sillä verkkoon kunnolla.


Nyt sitten tuli puhelu, kuulemma työnjohtaja laittanut väärän asennuspäivän ja tänään niin täyttä ettei ehdi eikä kukaan muukaan kai voi hoitaa. Pitäköön tunkkinsa siis, ei jaksa enää odotella moista sähläystä. Kokeillaan sitten muita tarjoajia. Ärsyttävää vain olla vielä pari viikkoa ilman nettiä kun pitäisi töitäkin saada tehtyä.

Lue kommentit (3) | Kommentoi

Xboxin tuki ei ole Microsoftin tuki

tatipensio - 22.04.2006 12.00 - kuluttaja 

Xbox 360 -vaihto on tuttavallani vieläkin kesken, mutta nyt selvisi ihana asia: Xbox-tuki sähköpostitse on ulkoistettu, eikä laitetukea (esimerkiksi laitteen vaihtoa) saa kuin puhelimitse! Microsoft siis rajaa todellakin kaikki kykenemättömät puhelimen käyttöön ulos tuen piiristä. Kukapa kuuro tai mykkä nyt konsolia ostaisi. Tai henkilö jolla ei vain ole puhelinta.

Myöskin mukavaa oli se, että Microsoftin Suomen pään pomo-osasto kävi välissä säheltämässä ja ehdottelemassa laitteen vaihtoa kaupan kautta vaikka tukiosastolla on tarkat ohjeet ettei näin ikinä menetellä! Laitteet vaihdetaan aina suoraan Microsoftin kanssa. Ja vaihdossa voi mennä kymmenenkin päivää.

Myöskään sivustolle ei ole lisätty mitään mainintaa siitä, että sähköinen tuki ei ole oikeaa tukea vaikka asiasta on tiedotettu useita ihmisiä. Kai se on niin vaikeaa kirjoittaa sivuille että "soittakaa pliis jos haluatte oikeesti tukea", on kai parempi antaa ihmisten odottaa pari viikkoa ja sitten sähköpostitse sanoa "sori, soita tonne, emmä voi auttaa." Ja mitään hyvityksiähän ei neljän kuukauden odottelusta ole luvattu. Kaupan purku olisi aivan hyväksyttävä vaade, mutta sekin on niin sekavaa kun myyjä ja Microsoftin edustajat ovat sekaisin.

Ei näin, Microsoft!

Kommentoi

Verkkokauppa.com palvelee (ihan oikeasti)

symbiatch - 28.03.2006 12.28 - kuluttaja 

Kirjoitin aiemmin ongelmista Verkkokauppa.comin takuuvaihdon kanssa ja nyt asia on selvinnyt. Lähetin heille vielä reklamaation, jossa selitin koko asian. Pari päivää sen jälkeen tuli viesti, jossa ehdottivat joko toista GPS-laitetta (16 tunnin toiminta-aika jne) tai sitten kaupan purkua. Valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon ja nyt sitten odotellaan vain pari päivää rahojen palautusta.

Hyvä että asia sentään tuli kuntoon, vihdoinkin.

Kommentoi

Verkkokauppa.com palvelee

symbiatch - 18.03.2006 14.12 - IT-ala kuluttaja 

Jouduinpa viemään GPS-laitteen takuuvaihtoon kun ei enää löytänyt mitään satelliitteja. Ilmeni että pitää viedä myös koko Navicore-paketti softineen ja muistikortteineen kun sen mukana tuli. Raahasin sitten kaiken ja oletin että suht nopeasti saisi takaisin. Eipä käynyt näin.

Kolmen viikon päästä kyselin heiltä taas missähän mennään kun ei mitään kuulu. Kuulemma oli tukkuri lähettänyt tavaran. Odotellaan taas muutama päivä, ei mitään. Uusi kysely ja nyt kuulemma oli sitten GPS tullut mutta softapaketti oli jäänyt tukkurille. Ilmoitin että haluan purkaa kaupan kun tarvitsen jo laitetta ja joudun ostamaan uuden. Ei kuulemma käy.

Neljä viikkoa oli kulunut niin oli noudettavissa. Ilmoitin vieläkin haluavani purkaa kaupan, mutta se ei käy, vaikka kuluttajaneuvojankin mukaan 2-3 viikkoa on maksimiaika. No, ajattelin käydä noutamassa tuotteen ja jatkavani valitusta sitten muuta kautta.

Noudin tuotteen ja GPS-laite oli vaihdettu toiseen. Lain mukaanhan tämä on ok, jos tuote on vastaava. Tietysti olisi ollut kiva kertoa, että näin on tehty. Ja kun tutkin speksejä, laite ei todellakaan ole vastaava:

ominaisuusvanhauusi
kylmäkäynnistys30 s42 s
satelliitteja3220
tarkkuus5 m10 m
akun kesto10-12 h6 h
viestitRMC,VTG jneRMC
kiinnitysmagneettiei mitään
automaattikäynnistysonei

Selvästi siis tuote on vastaava, vaikka se on kaikilta ominaisuuksiltaan huonompi kuin edellinen. Katsotaan nyt mitä vastaavat, todennäköisesti väittävät vieläkin olevan vastaava, onhan se laatikko joka antaa GPS-dataa jollain tarkkuudella jossain muodossa ulos...

Lue kommentit (3) | Kommentoi

Sonyn outo hyvittelymalli DRM-touhussa

tatipensio - 02.01.2006 11.49 - kuluttaja musiikki 

Sony on nyt yrittämässä sovittelua kuluttajien kanssa USAssa. Sovittelussa tarjotaan poistosoftia ja poistetaan markkinoilta näitä DRM-tekniikoita jne. Outoa on vain se, että sovittelussa mainitaan, ettei Sony valmista ainakaan kahteen vuoteen tällaisia levyjä. Sen jälkeenkö taas saa sitten tehdä rootkittejä ja muuta?

Toivottavasti sovittelu ei mene läpi tällaisen klausuulin kera vaan vaaditaan kokonaan poistamaan moiset roskat markkinoilta.

Kommentoi

Pixmania-kokemuksia

tatipensio - 30.12.2005 11.06 - kuluttaja 

Tuttavani tilasi Pixmaniasta tuotteita kun kovasti tätä paikkaa oli mainostettu hyvänä. Itsekin firma tietysti hehkuttaa vaikka mitä "lupauksia", mutta aika heikkoa näytti olevan ainakin tämän tapauksen osalta toiminta. Tässä hieman kommentteja Pixmanian hehkutuksiin.

"Tuotteiden nopea toimitus. Tuote on perillä 48 tunnissa! Tilauksesi vahvistamisen ja sen lähettämisen välillä kuluu yksi tunti!"

Tilaus tehtiin ennen kello 12 ja sivuston mukaan ennen kello 13 tehdyt tilaukset toimitetaan samana päivänä ja ovat perillä DHL:llä 24-48 tunnissa. Realiteetti olikin toinen: tilauspäivä oli perjantai, tilausta alettiin käsitellä vasta maanantaina ja saapui keskiviikkona. Toimitusaika siis viisi päivää, ei 1-2. Oikeastihan tuotteen olisi pitänyt saapua sunnuntaina, ei missään sanota että tuo "24-48 tuntia" ei kata viikonloppuja. DHL myöskin jätti paketin Brysseliin vuorokaudeksi jostain syystä lojumaan, mutta toimitti kuitenkin 52 tunnin päästä siitä kun Pixmania sen heille luovutti. Meni siis siinäkin yli 48 tunnin.

"Pidä silmällä tilaustasi! Pixmanian « tilausseurantapalvelun » avulla voit seurata tilauksesi kulkua reaaliajassa!"

Niin, ensin tilaus muuttuu tilaan "toimitettu", mutta mitään tietoja ei saa ulos, kun "asiakaspalvelu ei ole vielä vahvistanut tilausta." Sitten kun vihdoinkin vahvistetaan, jää tilaus vielä pariksi päiväksi odottamaan. Ja sitten kun se toimitetaan, menee vielä noin päivä että saa DHL:n seurantakoodin. Hyvin siis voi seurata mitä tapahtuu.


Toinen tapaus taas oli sellainen, että tuote tilattiin ja hinta laski 10 minuutin päästä tästä. Pixmania ei palauta rahaa, jos hinta laskee, mutta kertovat että voit peruuttaa tilauksen ja tehdä uuden, jos haluat. No, peruutus tehdään lähettämällä viesti asiakaspalveluun, josta se otetaan käsittelyyn sitten jossain välissä ja selitellään että ei ehkä voida peruuttaa tilausta suoraan kun se on DHL:llä jo. Paketti ei kuitenkaan mene edes Pixmanian käsittelyyn ennen kuin seuraavana päivänä, mutta silti eivät voi peruuttaa sitä. Jotain pielessä ehkä heillä kun haluavat maksaa toimituskulut siitä, että asiakas sitten ilmoittaa DHL:lle ettei ota vastaan ja tilaa uuden tuotteen. Kätevää.


Voivat olla yksittäisiä tapauksia, mutta ei tuo kovin hyvää kuvaa firmasta anna. Varsinkin jos tilauksen peruutus ei mene suoraan tilauksen tietoihin, josta viimeistään varastolla nähdään, että tilausta ei pidä toimittaa.

Lue kommentit (18) | Kommentoi

Verkkokauppa.com ja Wintel palvelevat

symbiatch - 01.07.2005 17.40 - IT-ala kuluttaja 

Tuttava osti Verkkokauppa.comista Navicore-paketin. Esittelyssä kerrottiin tämän olevan Wintel GPS Kit, joten tutkailimme hieman mitä täsmälleen sisältää. Verkkokauppa.com kun sanoi vain "Rikaline Bluetooth GPS", mutta mikähän malli? Wintelin esite kertoi heti Wintelin käyttävän mallia 6033, joten mieluusti tietysti tuon osti. Mutta eipä se näin helposti käynytkään.

Paketin kun sai matkaan (oli kiire lähteä matkalle, ei ehtinyt kaupassa tutkailla tarkemmin eikä Verkkokauppa.com yllättäen sähköposteihin vastannut aiemmin), huomasimme hetken päästä että kyseessä olikin GPS-malli 6030, joka on ihan eri tuote, hieman huonompi.

Tänään sitten ehti käydä kaupassa kysymässä että mitäs mitäs (kun ei sähköpostiin vastattu tietystikään). Setvivät asiaa ja vastaus oli: "ei meillä noita nyt ole niin ei voi vaihtaa ja ei tota voi palauttaa kun se on softaa, soita Navicorelle ja kysy jos ne vaihtais." Se siitä. Palveluhalukkuutta löytyy siis ja tietoakin: Navicore kun ei pakettia kasaa eikä GPS-modulien kanssa pelaa, softan vain tekivät. Wintel hoitaa paketin kasauksen.

No, siitä sitten soittamaan Winteliin asiasta ja siellä setä mietti että "en kyllä muista onko tota missään mainoksissakaan enää tota 6033:a, mutta kai se pitäs vaihtaa." Sovittiin että haetaan oikea GPS sitten heiltä Suomenojalta. Ja sieltähän se saatiin hetken setvimisen jälkeen ja elämän pitäisi hymyillä. Jos vaan tuo GPS sitten on niin hyvä kuin puhutaan.

Mutta eipä tuon kaupan palveluhalukkuus (taaskaan) positiivista kuvaa antanut. Se on totta, että softatuotteita ei ole pakko ottaa takaisin, mutta ei tässä sitä haluttukaan vaan se oikea GPS. Mutta kumman onkaan vastuu, "valmistajan" joka paketoi kamat ja mainostaa vai myyjän, joka ei anna tarkkoja tietoja? Puhumattakaan siitä, että Wintelin oma lehti jota noutopisteessään jakavat hehkutti takasivullaan juuri tuota 6033:a kuuluvana Wintel GPS Kitiin...

Kommentoi

McDonalds-laatua

tatipensio - 01.07.2005 12.24 - kuluttaja 

Tuttavaperheen pojat kävivät Ruoholahden McDonaldsissa hakemassa janoonsa juotavaa (muuta paikkaa ei ollut auki lähistöllä, eihän muuten moisessa paikassa kukaan kävisi). Tiskiltä pyyntö oli Spriteä mukillinen. Pöytään päästessä ja maistaessa ei tuntunut Spriteä olevan, joten yrittivät ohi menevää tarjoilijaa kohteliaasti pysäyttää ja kysyä. Tarjoilija käveli vain ohi. Takaisin mennessä sama yritys, sama tulos. Tarjoilija ei edes katsonut päin vaikka selvästi kuuli.

Sitten ohi menee toinen tarjoilija, sama homma. Mitään reagointia ei asiakkaisiin ollut, kai kello oli tarpeeksi ettei "mä oon töissä täällä"-tyyppien tarvitse reagoida mihinkään. Joten puhumaan ravintolapäällikölle jotta asia selviäisi.

Selvityksen tulos: limu on todellakin Sprite Zeroa, joka on makeutusaineilla kyllästettyä pahanmakuista litkua. Ja tiskillä ei tästä kerrota tietenkään yhtään mitään. Turhaahan se olisi, myydäänhän joissain paikoissa joko Coca Colaa tai Pepsiäkin pelkästään ja jos pyytää toista, saa vain mukillisen tätä toista tuotetta eikä mainita että "meillä on vain Pepsiä, käykö se?" Onpa jossain myyty Spriteä pyytäessä 7Upiakin. Ja niissäkin on iso ero.

Tämä kuvastaa hyvin McDonaldsin linjausta työntekijävalinnoissa ja koulutuksessa. Kunhan jotain ostavat, väliä sillä mitä saavat. Saa vain pois siitä tiskiltä. Ja ei, ei tullut uutta limua tilalle eikä rahoja takaisin eikä moisesta jaksaneet pojat jäädä valittamaan enempää siihen aikaan illasta.

Lue kommentit (1) | Kommentoi

 
Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |   kirjaudu