Tulista Turkinpippuria

varikko - 20.08.2005 16.43 - moottoriurheilu 

Turkin uusi GP-rata näytti jälleen - kuten niin moni muukin lähivuosina käyttöön otettu,  nykyaikaiselle kilpakalustolle suunniteltu rata - että kisoista saa edelleen mielenkiintoisia jos niin halutaan. Vanhat, ahtaat, ikivanhoille autoille suunnitellut radat kuten Imola ja Hungaroring voitaisi hyvin jättää pois formulasarjojen ohjelmasta. Samoin keinotekoisesti shikaaneilla turvalliseksi tehdyt radat kuten Monza ja Montreal. Uudet radat ovat mielenkiintoisia ja niissä on ohituspaikkoja ja kisat niissä ovat täynnä tilanteita ja dramatiikkaa. Sen näytti jälleen tämänpäiväinen GP2-osakilpailu.

Jälleen on siis lupa odottaa mielenkiintoista kisaa myös huomiseen F1-kisaan. Jos ja kun Kimi ei tänä vuonna yllä mestariksi, niin ainakin hänen on mahdollista tehdä itsestään moraalinen mestari napsimalla Alonsoa enemmän voittoja. Tosin, jos Jean Todtin puheeista voi johtopäätöksiä vetää, hän on tehnyt itsestään moraalisen mestarin jo kauan sitten. Jos maailmanmestari, median lempilapsi, nuhteeton ja "ihana suklaasilmäinen" Alonso ei kiinnosta Ferraria, vaan he ovat enemmän kiinnostuneita jäykästä ja hermostuneesta mörököllistä joka vetää viinaa, pakoilee mediaa ja sotkee naisasioitaan, niin se sertoo kyllä karua kieltään siitä kumpaa kuskia pidetään oikeasti lahjakkaana.

Tästä päästään taas McLareniin... vaikka tallissa yhdistyy ehkä kaksi maailman suurinta moottoriurheilumahtia, Mercedes ja McLaren, niin 10 vuoden yhteistyö on tuottanut suorastaan hämmästyttävän huonot tulokset. Mersu on yleensä pärjännyt oikeastaan kaikessa mihin on sotkeutunut, McLaren taas on osoittanut voivansa tehdä autoja jotka dominoivat sarjaa vuodesta toiseen. Kuitenkaan nämä kaksi eivät yhteiselonsa aikana ole yltäneet kuin puolentoista kauden ajanjaksoon jolloin auto on ollut sitä mitä noilla meriiteillä pitäisi olla. Kannattaa muistaa kun puhuu tallista "suurena tallina", että Mercedes-McLaren parivaljakko on saanut toistaiseksi vain yhden merkkimestaruuden. Viimeisen kolmen kauden aikana voittoja on tullut vain puolenkymmentä. Se on sitä oikeaa McLaren-Mercedestä.

On hyvin mahdollista että Kimi tekee lähiaikoina päätöksiä siitä missä tallissa haluaa uraansa jatkaa. Kimi nähdään Ferrarin ratissa hyvin todennäköisesti ensi kauden jälkeen, ja tällä hetkellä näyttää siltä, että valinta ei voisi olla parempi. Kuten tämäkin kausi osoittaa, luotettavuudella voitetaan mestaruuksia, ja sitä Ferrari on tarjonnut jo 10 vuotta - saman ajan, jonka McLaren on rämpinyt milloin huonon moottorin, milloin huonon luotettavuuden kanssa.

Kommentoi

Mersun pudotus

varikko - 07.08.2005 19.02 - moottoriurheilu 

Mersun osalta Nurburgringin osakilpailu päättyi vähän alavireisesti. Hyvän lähdön jälkeen Mersukaksikko Paffett-Häkkinen johtivat kisaa aina viimeisiin varikkostoppeihin saakka. Ensin Häkkinen pilasi oman kisansa ajamalla liian huonoja kierroksia kun suuri osa kanssakilpailijoista oli käynyt varikolla ja siis raskaammalla autolla liikkeellä. Häkkinen teki stoppinsa viimeisten joukossa, mutta silti useamman sekunnin johto Mattias Eckströmiin hävisi kuin tuhka tuuleen. Kun Häkä tuli viimeiseltä varikkostopiltaan takaisin radalle, hän saattoi vain katsella Eckströmin takavaloja kun tämä paahtoi niukasti hänen edelleen. Mika heräsi, mutta vähän liian myöhään, ja pilasi kisansa lopullisesti pari kierrosta myöhemmin kun hän yritti epätoivoista ohitusta Eckströmistä ja joutui ajamaan ensimmäisen mutkan pitkäksi. Siinä paloi aikaa sen verran että Tom Kristenssenkin pääsin Mikan ohi. Häkkinen ei enää kilpailun loppukierroksilla saanut kumpaakaan Audikuskia riittävästi kiinni ja neljäs sija näytti todennäköiseltä.

Tilanne kuitenkin muuttui. Suvereenissa johdossa ajaneelle Gary Paffetille langetettiin varikon läpiajorangaistus hänen ylitettyään varikolta tullessaan radan ja varikkotien erottava valkoinen viiva. Hän puolestaan putosi nyt neljänneksi mutta alkoi ajaa kovaa vauhtia Mikaa kiinni. Viimeisellä kierroksella Mika "ajoi vähän huolimattomasti" ja sarjajohtoa puolustanut tiimikaveri Paffett pääsi ohi. Taisi olla vähän tiimipeliä, kysyi haastattelija kisan jälkeen, johon Mika totesi virnistäen: "Sähän laitat sanoja mun suuhun".

Mikallahan ei enää ole kuin teoreettisia mahdollisuuksia mestaruuteen, ja Paffettin jatkaessa samaa armotonta tahtiaan, nekin mahdollisuudet hupenevat aika äkkiä. Paffett on ehdottomasti Mersun tämän hetken kovin kuski ja on täysin ymmärrettävää että talli satsaa häneen. Mikan media-arvo on kiistämätön, mutta nopeudessa hän jää selkeästi 24-vuotiaan Paffettin varjoon, ainakin vielä tänä vuonna.

Mersu siis luovutti kuskien omien virheiden takia kaksoisvoiton Audeille ja sarjajohtoon siirtyi kisan voittanut Eckström. Lohtuna voisi todeta että oli Audin voitosta jotain hyötyäkin: seuraavassa kisassa Mersut ja Audit ovat saman painoisia. Se nähdään kolmen viikon päästä.

Kommentoi

SuperPole-supermies!

varikko - 06.08.2005 16.25 - moottoriurheilu 

Mika Häkkinen teki jo ties kuinka monennen kerran tällä kaudella upean tempun nousemalla vähän alavireisesti menneen aika-ajon ensimmäisen osan jälkeen toiseen lähtöruutuun huomiseen Nurburgringin DTM-osakilpailuun. Mika oli ensimmäisen aika-ajojakson jälkeen vasta kymmenes ja pääsi viimeisenä kuskina juuri ja juuri mukaan SuperPole-aikaajoon, jossa 10 kärkikuljettajaa ajavat kukin vuorollaan yhden nopean kierroksen jonka mukaan kisan lähtöruudut määräytyvät.

Jännittävä trilleri käynnistyi kun Mika joutui radalle joukon ensimmäisenä ja paransi siihen mennessä nopeinta kierrostaan kymmenyksellä. "Se oli hyvä kierros. Kyllä siinä joutui käyttämään ihan maksimisuoritusta", olivat Mikan tuoreet kommentit heti varikolle palattuaan.

Kuljettaja toisensa jälkeen yritti suistaa Mikan kärkipaikalta, mutta vasta sarjan kärkipaikkaa pitävä Gary Paffett onnistui siinä loistavan viimeisen sektorinsa ansiosta. Hallitseva mestari, ensimmäisen osion nopein ja viimeisenä radalle lähtenyt Mattias Eckström ei hänkään pystynyt Mercedes-kaksikon vauhtiin jääden kolmanneksi. Mersuleirissä iloittiin jopa hiukan odotuksia paremmasta tuloksesta. Ensimmäisen aika-ajon jälkeen viiden kärkikuljettajan joukossa oli nimittäin peräti 4 Audia, eikä kympin kärkeenkään mahtunut kuin kolme Mersua.

Kommentoi

Alonsosta uusi Schumi

varikko - 03.08.2005 11.55 - moottoriurheilu 

Vuosien varrella on puhuttu paljon siitä kuinka Schumin ylivoima on perustunut tallikaveriin nähden ylivoimaiseen kalustoon ja tallin keskittymiseen vain yhteen autoon. Jo Benetton-aikanaan Schumin tallikaverina JJ. Lehto valitteli testin puutetta, kun Schumi omi kaikki testit itselleen ja autosta tuli luonnollisestikin Schumille mieluinen, mutta muille vaikea ajettava.

Nykyään Benettonista on tullut Renault ja tallissa valtaa käyttää uusi "tulevaisuuden Schumi", Fernando Alonso. En tiedä onko vika tallissa vai kuskeissa, mutta tuntuu kovin oudolta että siinä vaiheessa kun Trulli viime kaudella sai potkut tallista huonojen ajosuoritusten takia, hän oli Alonsoa edellä MM-pisteissä. Miksi siis hän sai potkut eikä Alonso?

Tällä kaudella kuvio on säilynyt muuten samanlaisena, paitsi että Renault on tehty alusta alkaen Alonson ehdoilla, eikä sillä voi kukaan muu ajaa, sillä Alonson ajotyyli poikkeaa vielä  Schumiakin enemmän "tavallisen kuskin" ajotyylistä. Tämä on näkynyt Fisichellan otteissa koko kauden, ehkä kauden avaus-GP:n tuurivoittoa lukuunottamatta.

Schumissa ja Alonsossa on siis sen verran yhteistä että kummatkin taitavat vallankäytön aseenaan kilpailijoita vastaan. Eihän siinä mitään pahaa ole, mutta tuntuu vähän epäreilulta kun suomalaiset eivät ole tätä koskaan osanneet, ja ovat joutuneet tekemään mestaruutensa eteen tavallaan enemmän töitä kuin kilpakumppaninsa. Eivätkä Schumi ja Alonso ole suinkaan yksin. Alain Prost ja muutkin suuret mestarit osasivat nämä temput, kuten Nigel Mansell uransa jälkeen toi julki, ajettuaan urallaan mm. Prostin tallikaverina. Olisiko suomalaistenkin jo aika oppia että F1 on muutakin kuin kovaa ajoa?

Lue kommentit (1) | Kommentoi

Ferrari tulee

varikko - 02.08.2005 20.40 - moottoriurheilu 

Ferrarin suorituskyky näyttää salakavalasti paranevan koko ajan samalla kun McLaren ja Renault taistelevat keskenään. Näyttää jopa siltä että muut kärkitallit olisivat unohtaneet Ferrarin. Se olisi kuitenkin virhe, sillä kauden alussa paljon kritiikkiä saaneet Maranellon punaiset uhkaavat Schumin johdolla nousta jopa Kimin haastajaksi kuljettajien MM-pisteissä. Vielä yksi keskeytys Kimille, niin tilanne käy mielenkiintoiseksi...

Loppukautta ajatellen Ferrarin täytyy ratkaista vain yksi ongelma, niin he pystyvät taistelemaan jäljellä olevissa kisoissa jopa voitoista. Renkaat täytyy saada ylläpitämään edes kohtuullinen suorituskyky läpi koko kilpailun. Unkari oli jo toinen kilpailu peräkkäin, jossa Ferrarien suorituskyky laski dramaattisesti kilpailun edistyessä. Lopussa auto oli jo yksi radan hitaimmista. Ja kuitenkin Schumin nopein kierros oli koko porukan kolmanneksi nopein heti McLarenien jälkeen.

Ferrarin nousujohteisen kunnon esiin tuominen on jäänyt autostaan aina kaiken irti ottavan Schumin harteille. Michaelin nopeusero Barrichelloon tuntuu kasvavan eksponentaalisesti sen mukaan mitä huonompi Ferrarin auto on. Barrichello näyttää tällä kaudella kadottaneen täysin niin motivaationsa kuin nopeutensakin. Mitä tulee Barrichellon nopeuteen, hänen nopein kierroksensa jäi 1,3 sekuntia Schumin nopeimmasta. Ei ihme että Ferrari alkaa katsella muiden tallien suuntaan ensi kauden tallipaikkoja jaettaessa.

Kommentoi

 
Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |   kirjaudu