Ihana päivä

symbiatch - 28.02.2006 00.24 - mobiili ohjelmointi 

Eilen (vuorokausihan jo vaihtui) oli vallan ihana päivä:

  • "flunssassa" (tai mikä lie tauti tällä kertaa maailmalla pyöriikään)
  • Symbian ei käynnistä softaa jos sen ikoni on viallinen vaan sanoo mitäänsanomattomasti "järjest.virhe"
  • ikonien saaminen toimivaksi voi joskus olla hyvinkin tuskallista, varsinkin jos on eri SDK-versioita
  • SDK 1.2 ja SDK 2.1 eivät tosiaan tule näköjään toimeen samassa koneessa, käytetään sitten kahta konetta
  • _L() ja _L8() -makrot ovat idioottimaisia, ne varaavat näköjään pinosta tilan argumentilleen sen sijaan että string literal olisi suoraan binäärissä. vaikka kuukausia toiminut koodi, nyt sitten ei toimikaan kun metodista palataan ja taustalla jäädään käyttämään deskriptoria, jonka päälle on jo kirjoitettu (toisaalta, näiden käyttöä ei taideta enää edes suositellakaan)
  • carbide.vs yrittää väkisin tunkea projektitiedostoon kahta RSS-tiedostoa, josta sitten komentorivikääntäminen ei tykkää yhtään. ehkä helpompaa olisi vain editoida Visual Studiolla ilman Carbidea, varsinkin kun se tukee vain VS.NET 2003:a (Nokia sanoo "Visual Studio .NET 2003 or later" mutta sehän ei mitään meinaa). eclipsestä en tykkää ihan siksikin jo ettei se hyväksy drag&dropilla tiedostoja editoriin. onhan se muutenkin bloat
  • N-Gagea ei saa pitää laturissa jos sitä sammuttelee, muuten tulee "ota yhteyttä jälleenmyyjään"-ilmoitus. laturin piuha irti aina käynnistyksen ajaksi

Lue kommentit (2) | Kommentoi

SocketServer Des16Align 14

symbiatch - 23.02.2006 11.58 - mobiili ohjelmointi 

Jos satutte törmäämään otsikon mukaiseen virheilmoitukseen, otan osaa. Kyseessä on jo pitkään tiedetty virhe S60 v2.1 SDK:n debug-emulaattorissa, johon Nokia ja Symbian eivät ole ottaneet mitään kantaa, saati korjanneet. Virhe ilmenee yleensä nopeassa verkossa oleviin koneisiin yhdyttäessä, joten kyseessä lienee puskurointi/ajoitusvika.

Ratkaisu ongelmaan? Aja softaa laitteessa tai release-emulaattorissa. Todella hienoa.

Lue kommentit (2) | Kommentoi

Lisää Symbian 9:n allekirjoituksista

symbiatch - 17.02.2006 11.01 - mobiili ohjelmointi 

Tietokone-lehden lisäjutussa valotetaan hieman lisää tätä Symbian ysin uutta maksusotkua. Tässä on vain yksi aika iso ristiriita:

"Testaus on puhtaasti tekninen, siinä katsotaan esimerkiksi ohjelman asentaminen ja toimivuus luvatuissa päätelaitteissa. Tarkistuksessa ei puututa ohjelmien sisältöön tai siihen, miten esimerkiksi operaattorit niihin suhtautuvat", Forsyth sanoo.

Symbianin omilla sivuilla aiemmin kylläkin selitettiin syyksi tälle pakolliselle testaukselle (verrattuna siihen, että ohjelman tekijä testaa ja allekirjoittaa sovelluksen) se, että voidaan varmistua ohjelman toiminnasta tarkasti jne. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että testaus katsoo vain muutamia asioita, kuten kaikkien tiedostojen poistumista kun sovellus poistetaan, sovellus ei saa käynnistyä jos muistia ei ole jäljellä juurikaan jne (tällä hetkellä esimerkiksi 6680:n vakiosoftatkaan eivät pääsisi tästä läpi). Tästä sitten maksetaan 160-580 € per laaki. Jotenkin ei ymmärrä miksi.

Myöskin kerrotaan, että "tietyt laatuvaatimukset täyttävät yritykset" voivat hoidella itse testejään. Eli suomeksi: pikkufirmat maksavat jokaisesta versiosta $150, isommat voivat sitten tehdä itse samat yksinkertaiset testit ja pääsevät halvemmalla.

Myöskin ärsyttää se, että koko ajan puhutaan VeriSignin sertifikaatista. Muilla tarjoajilla voi ostaa esimerkiksi Thawtelta (VeriSign senkin kyllä omistaa) huomattavasti halvemmalla sertifikaatin ja käyttää sitä (taitaa olla noin neljännes VeriSignin hinnasta). Epäilen, että tässäkin toimisi, mutta halutaan rahastaa olemalla kertomatta vaihtoehdoista.

Myöskin hintatasot testitaloilla ovat järkyttävän erilaisia: CapGeminilla uuden softan testaus 560 €. Uudelleentestaus (uusi versio) 280 €. NSTL:llä hinta on aina 250 €. Ja Mphasis tarjoaa testausta hinnoilla 185 € ja 160 €. Jos testikriteerit ovat kerran samat, miksi maksaa CapGeminille kolminkertainen hinta?

Myöskin freewarelle tarkoitettu ilmainen sertifiointi kiertää kolmannen osapuolen kautta. Ohjelma lähetetään jollekin "publisherille", joka sitten päättää testaako vai ei. Jos ei, se on voivoi. Jos testaa ja pääsee läpi, allekirjoittavat omalla sertifikaatillaan sitten ohjelman. Saas nähdä miten paljon sovelluksia (tällä hetkellä yksi) publisherit sitten hyväksyvät.

Entäs sitten sellainen tilanne, että haluat tehdä softan sekä Symbian ysille, että aiemmille? Binääriyhteensopivuus on rikki, joten pitää tehdä vähintään kaksi pakettia. Jos käytetään vaikkapa kameraa ja halutaan tukea kaikkia S60-laitteita, tarvitaan ainakin kolme pakettia. Kaikista maksettaneen sitten testausmaksu.

Mukavia poimintoja Symbian Signed Freeware FAQ:sta:

It is intended that all submitted freeware which offers substantial functionality and appears to be of reasonable quality will be tested and signed. The Publisher Certifier reserves the right to refuse to test particular applications and ultimately their decision is final.
You can submit updated versions of your application if it has gone through a major functionality update
As a guideline you should not submit updated versions more frequently than once every quarter.
Our guideline to Cellmania is to accept one re-test per failed application every six months - i.e. if your first submission fails, you have a second change to submit one corrected version within six months. If that also fails, you have to wait six months before attempting to re-submit.
Your application will be distributed by Cellmania, and will be published in the Symbian Signed applications catalog.

On hyvinkin ymmärrettävää, ettei nyt joka viikko sitten lähetetä testistä läpipääsemätöntä sovellusta takaisin, mutta puoli vuotta on aika pitkä aika. Varsinkin jos uusia versioita saa taas kolmen kuukauden välein toimitella. Ja kun kyseessä on ilmaissoftat, ei kai kovin moni tykkää huonoa vaikka Cellmania softaa levittääkin. Toisaalta, jos jossain välissä softa onkin vähän rikki eikä Cellmania testaa uutta versiota pariin kuukauteen, voi olla ikävää että sitä levitetään. Tietysti voi kokeilla pyytää poistamista.

Ja tietysti Cellmanian ehdoissa on tyypillinen kohta: "Cellmania may opt not to sign the application for any reason or no reason." Se heille suotakoon. Minimikriteerit kyllä löytyvät ehdoista myös:

* Originality of content - The application should have substantially unique content.
* Usability - The application should be easy to navigate keeping in mind the logistics of a mobile device.
* The application should work with most popular devices.
* Functionality - The application should be fully operational, with all links functioning properly.
* Usefulness - The application should offer some useful content to the user.
* Robust content - The application should offer a solid amount of content to satisfy a user.

Eli softan pitää toimia, sen pitää olla huomattavan omaperäinen, sen pitää olla käytettävä, sen pitää olla hyödyllinen ja sisältää runsaasti sisältöä tyydyttääkseen käyttäjän. Eli siis kaikki tetrikset ja muut jäänevät pois, samoin monet muut pelit, koska useat eivät ole omaperäisiä ja monessa ei ole paljoa sisältöäkään.

Cellmania voi myös itse päättää mihin kategoriaan sovellus laitetaan, näkyykö siinä yhtään mitään tekijän ohjeistusta, kommentteja tai avainsanoja jne. Myöskään et saa julkisesti sanoa että softa on Cellmanian hyväksymä tai julkistama ellet pyydä kirjallista lupaa etukäteen heiltä.

Eli ei se nyt ihan läpihuutojuttu olekaan, että ilmaisohjelmistot saavat sertifioinnin. Odotan kuitenkin innolla tietoja miten sertifioinneissa käy, kunhan joku tekee ensin sovelluksia näille puhelimille, joissa sertifiointi vaaditaan.

Lue kommentit (2) | Kommentoi

Agile jaksaa puhuttaa

symbiatch - 10.02.2006 14.24 - ohjelmointi 

Taas vaihteeksi on Tietoviikossa puhetta "ketteristä ohjelmistokehitysmenetelmistä", eli agile-metodeista. Kovasti puhutaan, että agilen takana ei ole mitään hypeä ja että menetelmät ovat vallan uusia, uljaita ja upeita. Tehostavat ja parantavat laatua.

Sitä en kiistä etteivätkö nämä menetelmät olisi järkeviä, mutta se ihmetyttää miksi niistä puhutaan nyt. Onko aika kypsä konsulteille repiä rahaa asialla? Itse kun olen käyttänyt vastaavia menetelmiä työssäni jo vuosikaudet: kehitystä tehdään pienissä sykleissä ja asiakas on koko ajan mukana sanomassa mitä haluaa ja onko lopputulos oikeaa. Tämähän on agilen perusidea. Olenko siis ollut aikaani edellä kaikki nämä vuodet ja menettänyt hyvät rahat kun en ole alkanut markkinoida ideaa?

Itse en pitänyt tällaista toimintatapaa mitenkään ihmeellisenä, se oli vain looginen tapa toteuttaa asioita. Asiakas ei kuitenkaan yleensä osaa sanoa täsmälleen mitä haluaa, eikä toteuttaja voi sanoa mikä lopputulos täsmälleen on. Siksi on huomattavasti järkevämpää lähteä tekemään tärkeimmät ensin pienissä erissä, jotta nähdään heti suurin osa mahdollisista ongelmista. Suuntaa voidaan vaihtaa jatkuvasti ja lopputulos on hyvin lähellä sitä mitä tarvitaan, vaikka alussa olisi puhuttu mitä.

Monesti asiakkaat menevät asioissa hieman liian pitkälle, jotkut jopa ajattelevat "haluan napin jota painamalla tapahtuu X" sen sijaan että kertoisivat "haluan saada asiat Y ja Z tehtyä tällä sovelluksella." Tähän ei kylläkään mikään "ketteryys" sinänsä auta, ainoastaan se että pyrkii ymmärtämään mitä asiakas oikeasti haluaa, ei vain kuuntelemaan mitä asiakas sanoo haluavansa.

Itse asiassa, tähänhän sopisi melkein Gregory Housen (kai kaikki katsovat Canal+:lta loistavaa sarjaa House?) periaate: kaikki valehtelevat. Vain sillä muutoksella, että "kaikki väittävät tietävänsä mitä haluavat, mutteivät oikeasti tiedä."

Lue kommentit (3) | Kommentoi

 
Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |   kirjaudu