Saunalahti yrittää petosta

symbiatch - 11.07.2013 13.38 - mobiili 

Pakko avautua nyt näköjään vielä asiasta. Olin Saunalahden asiakas todella pitkään (ainakin vuodesta 2004, ellen jo aiemminkin). Olin tyytyväinen palveluihin ja käytössä oli sellaisia palveluja, joita muilta ei saanut. Esimerkiksi multi-SIM ja rajaton Dataetu (kyllä, se alkuperäinen). Mutta sitten homma alkoi kusta.

Saunalahti ilmoitti, että kaikkiin liittymiin tulee pakollinen lisämaksu 1,90 €. Tällä saisi perusnettikäytön ja puhelut olisivat korkeintaan euron päivässä. Ja vaikka käytössä olisi jo kympin kuussa maksava datapalvelu, ei väliä. Lisämaksu tulee silti.

Laitoin kyselyä asiakaspalveluun, että mikäs tämän idea on, muuta kuin rahastus, ja tuleeko minulle nyt todellakin nämä lisämaksut kahteen liittymään. Vastaus oli "kyllä tulee ja sinulla näyttää olevan tollanen huono ja kallis Dataetu, kannattaa vaihtaa halvempaan 512k yhteyteen, mäpäs vaihdan sulle." Ennen kuin tätä viestiä olin lukenut, yhtäkkiä tulee tekstiviesti, jossa sanotaan uuden palvelun tulevan käyttöön myöhemmin ja kiitos tilauksesta. Kävin lukemassa aspan viestin ja laitoin välittömästä vastauksen, että en todellakaan halua hitaampaa yhteyttä, mitähittoa?!?

Aspahenkilö selitti, että Dataetu on hitaampi ja ei se voi olla mitenkään rajaton jne jne jne. Vaikka sanoin, että juuri sillä hetkellä siirsin 3G-verkossa paljon yli 512k, ei väliä.

Tämän lisäksi toki kun tämä "parempi" datapaketti tuli käyttöön, loppui kännystä kokonaan datankäyttö. Ei toiminut ollenkaan, ennen kuin valitin taas aspaan. Ja kielsin tekemästä mitään muutoksia enää, liittymät siirtyisivät pois heti kun vain voi.

Sain tietää vielä tuttavaltani, joka on Elisalla töissä, että liittymätiedoissani lukee ihan selvästi Dataedun nopeus ja rajattomuus, ettei aspahenkilön olisi pitänyt mitenkään kuvitella väärin. Pitkän väännön jälkeen sain anteeksipyynnön toiselta henkilöltä ja 20 euroa rahaa Saunalahden laskuihin. Paljon auttaa, kun laskuja ei enää tulisi kuitenkaan...

No, liittymät siirtyivät ja oletin homman olevan siinä. Huomasin kuitenkin, että rahalla ostetut Nettiviestit olivat myös kadonneet. Tämä kuulemma on ihan normaalia, ne ovat liittymään liittyviä ja kun liittymä katoaa, katoavat myös viestit. Ei hyvitetä. Kiittimoi.

Onneksi ei paljoa rahaa siinä hukkunut, mutta tästäkin olisi voinut tiedottaa paremmin. En tiennyt niiden liittyvän mitenkään liittymään, varsinkin kun olivat käytettävissä vielä ainakin jonkin aikaa sen jälkeen kun liittymät olivat siirtyneet...

Mutta se paras veto sitten: kolme kuukautta liittymien siirron jälkeen Saunalahti lähestyy laskulla. Yhdestä liittymästä pitäisi maksaa kuukausimaksuja huhtikuusta heinäkuun loppuun. Ja paperilaskusta ylimääräistä, kiitoksia. Jännä juttu, että ilmaisella kuukausimaksulla aina ollut liittymä on huhtikuussa toiselle operaattorille siirtyessään maksullinen ja Saunalahdelle pitäisi maksaa siitä, että käytän toisen operaattorin liittymää?

Kävin vielä tarkistamassa Oma Saunalahti -palvelusta tilanteen ja minulla ei ole yhtäkään kännykkäliittymää sopimuksissa. Silti yrittävät laskuttaa niistä.

Laskun mukana tuli myös kolmesivuinen erittely vuodesta 2004 alkaen. Joka kuukausi 0,00 euroa, paitsi nuo neljä kuukautta, jolloin liittymä ei edes ole Saunalahdella.

Eli kävikö Elisat Saunalahdelle, vai mitä? Aiemminhan olen jo kertonut, miten Elisa yritti kiristää jatkamaan heidän palvelinsalissaan nostamalla hinnat moninkertaisiksi, pakottamalla vähintään vuoden sopimuksiin ja tästä tiedotettiin noin kuukausi ennen kuin uusi sopimus olisi tullut voimaan. Ja kun siirsin palvelut muualle, tuli yllättäen sieltäkin laskua vielä perässä.

Oli kiva tuntea, Saunalahti, nyt en voi enää edes kenellekään kertoa siitä melkein vuosikymmenestä kun palvelut toimivat loistavasti. Se aika ei selvästikään enää palaa.


Päivitys 12.7.

Saunalahden asiakaspalvelusta vastattiin. Lukematta näköjään viestiäni. Nimittäin sanovat mm näin:

Uudistuksesta on lähetetty tiedote sinulle kirjeitse 6.2.2013, sekä uudistuksesta on myös tiedotettu internet sivuillamme. Mikäli liittymälläsi ei ole käyttöä niin voit aina irtisanoa liittymäsi pois. Irtisanominen onnistuu vastaamalla tähän viestiin ja tällöin irtisanominen tapahtuisi 31.7.2013.

Eli siis he sanovat, että voin irtisanoa liittymän, jota ei ole olemassakaan, sitten lopettavat laskuttamisen. Henkilö ei viitsinyt siis katsoa sopimuksista, että yhtään liittymää ei ole, ei viitsinyt lukea viestiäni, jossa sanoin mm "Sain juuri laskun puhelinliittymästä, joka on siirretty toiselle operaattorille jo aikaa sitten". Lienee vaikeaa nyt ymmärtää mistä on kyse.

Sitten odotetaan seuraavaa yhteydenottoa. En suosittele kyllä missään nimessä tosiaan Saunalahtea tai Elisaa kenellekään näiden kokemusten myötä.

Lue kommentit (1) | Kommentoi

 
Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |   kirjaudu