Kausi kulminoituu moottoreihin

varikko - 27.01.2006 11.55 - moottoriurheilu 

Formula ykkösten kausi 2006 tulee suomalaisittain kulminoitumaan moottoreihin. Jo talvitesteissä olemme saaneet seurata kuinka Hondan, Toyotan ja Ferrarin V8-koneet ovat loistaneet sekä luotettavuudessa että tehossa. Varsinkin Ferrarin vauhti tuntuu pelottavalta siihenkin nähden että he ovat ajaneet kaksi vuotta vanhalla autolla. Moottorin täytyy siis olla hyvä. Viimeisten viikkojen testeissä V8-moottorilla varustettu Ferrari on rökittänyt ensin vanhalla V10:llä, ja myöhemmin uudella V8:lla ajavaa McLarenia sekunnilla per kierros.

McLarenin auton runko oli hyvä viime vuonna ja on sitä varmasti myös kaudella 2006, mutta moottoriurheilun ollessa kyseessä, se ei välttämättä riitä. On tietysti mahdollista että Ferrarin uusi auto osoittautuu sudeksi, mutta siitäkin huolimatta kärjessä on enemmän tungosta kuin viime vuonna. Pahimpien kauhuskenaarioiden mukaan Kimillä voi olla jopa vaikeuksia päästä kisoissa pisteille. Kaksi Renaultia, Toyotaa, Hondaa... Ja kuka tietää jos Toro Torro pääsee V10-moottorillaan väärin hienosäädetyn moottorisäännön turvin taistelemaan vaikka pistesijoista...?

Talvitestien antiin ei kuitenkaan kannata luottaa sokeasti. Jotain johtopäätöksiä McLarenin toiminnasta on kuitenkin syytä vetää. Ensin radalle tuotiin ainakin muihin talleihin nähden huomattavasti nykyistä tehokkaampi V8-moottori, jonka kanssa oli ongelmia. Sitten moottori vietiin takaisin suunnittelupöydälle ja ajettiin pitkään vanhalla teholtaan rajoitetulla V10:llä ja kun uusi V8 tuotiin takaisin radalle oli suorituskyky muihin talleihin nähden pudonnut huomattavasti. Kaikki viittaa luotettavuusongelmien vuoksi tehtyihin kompromisseihin. Merkittävintä asiassa on se, että Mercedes on palannut samaan pisteeseen josta kilpailijat lähtivät liikkeelle lähes vuosi sitten.

Onko mestaruus menetetty jo ennenkuin kausi on päässyt edes alkuun? Jos miettii asiaa historian valossa,
niin pahasti näyttää siltä; vaikka McLaren Mercedes on historiansa aikana useimmiten ollut suorastaan ylivoimainen talvitesteissä, se ei siltikään ole pystynyt mestaruuteen kuin kahtena vuonna. Silloinkin se tarvitsi kauden alussa kierroajoissa yli sekunnin etumatkan kilpailijoihin. Tänä vuonna tuo sekunti on jo etukäteen annettu vihollisten eduksi.
 
Toisaalta, kokemus on osoittanut myös sen, että mitä tahansa onkin talven aikana spekuloitu, kauden alettua on nähty että suuret pysyvät suurina ja nopeat nopeina. Ehkä spekulointi on enemmänkin toiveajattelua siitä, että kärkeen tulisi enemmän pelinappuloita ja väriä.
 

Kommentoi

 
Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |   kirjaudu