HSL:n/VR:n virkaintoiset tarkastajat

symbiatch - 19.09.2012 13.47 - yhteiskunta 

Aiemmin minulla ei ole ollut mitään pahaa sanottavaa lipuntarkastajista pääkaupunkiseudulla. Itselläni lippu aina on niin tarkastus käy kätevästi ja kohteliaasti. Viime viikon torstaina (13.9.2012) sen sijaan kävi vähän toisin. Olin kylläkin vain seuraamassa sivusta, en kohteena.

Ulkomaalainen henkilö tulee Pasilasta yhden yksikön pituiseen FLIRT-tyyppiseen M-junaan (jossa siis koko vaunu on yhtä osiota, ei mitään väliovia tai muuta) ja jää odottamaan konduktööriä. Tarkastajat tulevat myös Pasilasta, kuten aikamoinen joukko muitakin ihmisiä. Onhan kyseessä Pasila. Tällä matkustajalla ei tietenkään ollut lippua, joten heti aletaan vääntää sakkoa ja vaaditaan henkilöpaperit. Henkilö yrittää selittää tulleensa juuri kaukojunalla ja odottavansa lipunmyyntiä. Hänelle kun on sanottu, että lähijunasta voi ostaa lipun. Tarkastaja sanoo, että pakko kirjoittaa sakko kun ei tässä myydä lippuja. Tämä ilmaistaan junassa pienellä tarralla, jota itsekään en edes huomaisi. Ja muistutan vielä, että juna on yksiosainen ja Ilmalan paikkeilla konduktööri juuri kiersi koko junan myyden lipun juuri siinä kohdassa, jossa tämä henkilö nyt oli.

Vääntö jatkui, kun matkustaja yritti kovasti selittää tilannetta ja pyysi ymmärtämään. Tarkastajat kasaantuivat kolmen joukolla ympärille ja tämä virkaintoinen neiti jatkoi selitystään, miten ymmärtää kyllä matkustajan tehneen virheen, mutta kyllä hänen olisi pitänyt huolehtia, että on sellaisessa kohdassa junaa, jossa lippuja myydään.

Juna saapui Helsinkiin, toinen tarkastaja käski meitä muita poistumaan toisen oven kautta ja tämä huono-onninen matkustaja jäi vielä heidän kanssaan vääntämään.

Näinkö halutaan antaa hyvä kuva Suomesta ja Helsingistä ja oletetaan, että pienet kuviot ovat universaaleja ja kaikki ne tajuavat? Mielestäni hyvin törkeää toimintaa ja sitten selitellään "kun on pakko sakottaa kun teit virheen."

Mielestäni HSL/VR on velkaa julkisen ja henkilökohtaisen anteeksipyynnön tälle henkilölle, tai sitten heidän on parempi antaa nuhteita konduktöörille, joka myi lippuja alueella, jossa ei lippuja myydä. Tällainen törkeä asiakkaat huomioonottava ja ystävällinen palveluhan voisi saada ihmiset kuvittelemaan, että lippuja saa vähän kaikkialta kätevästi. Tai että konduktöörit ovat ystävällisiä ja kohteliaita ammattilaisia. Eihän tällainen käy. Moinen käytös heti pois!

Itseäni nolottaa, etten tunkenut Helsingissä väliin ja selittänyt omaa näkemystäni asiasta heti tarkastajille. Tuskin tämä kylläkään olisi auttanut, olisivat vain käskeneet poistua paikalta. Jos joku kyseisen henkilön tunnistaa, pahoittelen itse VR:n ja HSL:n puolesta. Ei tuo kuvasta oikeasti Suomea, Helsinkiä tai yleisesti edes VR:n tai HSL:n toimintaakaan. Eiköhän kyseessä ollut taas liiallinen virkaintoilu tai huono työnohjaus.

Päivitys: HSL vastasi tämän julkaisun jälkeen nopeasti:

Tutkin tapahtumat kertomanne mukaisesta M-junasta kyseiseltä päivältä. Tuossa junassa on ollut useita liputtomia matkustajia ja tuohon joukkoon mahtuu varmasti myös se asiakas, jota palautteenne koski.
Tämän kyseisen asiakkaan kanssa ei tarkastajillamme ole ollut mitään ongelmia ja tarkastustilanne on sujunut ihan asianmukaisesti. Kyseisessä junassa on ollut myös kiinniottotilanne Helsingissä, mutta tämä tilanne on koskenut ihan eri asiakasta, kuin mistä palautteessanne mainitsette.
Tässä yhteydessä en voi henkilön tietosuojan vuoksi käsitellä ko.tarkastustilannetta kanssanne tarkemmin. Mikäli henkilö on meihin itse yhteydessä asia käsitellään hänen kanssaan.

Hienoa, että vastaus tuli ja en toki haluakaan, että minulle kerrottaisi henkilöstä mitään lisätietoja. Se ei minulle kuulu. Ja varmastikaan ei hän alkanut riehua, ei sellaiselta vaikuttanutkaan. Mutta epäilen, että ei myöskään ota yhteyttä, jos kerran sakon sai. Mutta ei varmasti ajattele kovin myönteisestikään asioista sen jälkeen. Joustoa pitäisi olla.

Kommentoi

Ficora palvelee taas

symbiatch - 18.09.2012 14.00 - IT-ala yhteiskunta 

Sain ilmoituksen operaattorilta, että Viestintävirasto on kertonut heille yhdeltä ylläpitämistäni palvelimista tulleen roskapostia. Kyselin toki, olisiko lisätietoja, kyseessä kun on ihan normaali postipalvelin, joka ei hyväksy postia välitettäväkseen kuin tietyistä IP-osoitteista jne. Ei kuulemma ollut muuta tietoa tullut Viestintävirastolta kuin seuraavanmuotoinen ilmoitus:

12345|IP.IP.IP.IP|2012-09-10 05:00:00|posti.palvelin.tld|FI|Bot|123456|Datasource: B, Malware type: spam

Kyselin toki suoraan Viestintävirastolta, josko olisi jotain lisätietoja. Otsaketiedot jne olisivat hyödyllisiä, varsinkin kun postia ohjataan aika paljon tuolta palvelimelta eteenpäin ja nämä edelleenohjaukset saattavat mennä muiden suodattimien läpi. Tällöinhän suodatin voisi virheellisesti luulla tämän palvelimen olevan syyllinen roskapostitukseen, vaikka viesti on vain ohjattu ihan oikeaan paikkaan.

Vastaus oli yllättävä: ei ole mitään lisätietoja ja ilmoituksen jättäjä ei halua tietojaan annettavan eteenpäin. Totesin, että aikaleima on merkityksetön, koska aikaleima on tasatunnilla ja missään ei kerrota minkä tapahtuman aikaleima tämä on. Viestintäviraston edustajan mielestä tärkeää on, että saa tiedon, että "jotain poikkeavaa tapahtuu" ja aikaleima auttaisi selvittämään asiaa.

Olenko siis minä vain tyhmä, kun en ymmärrä paria asiaa:

  • miksei roskaposti-ilmoituksen tekijä halua antaam mitään lisätietoja
  • miksei roskaposti-ilmoitusjärjestelmässä vaadita mitään lisätietoja
  • miten on poikkeavaa tietää, että postipalvelimelta on lähtenyt postia tiettynä aikana ilman tietoa mistä tai mihin
  • mitä hyötyä on aikaleimasta, joka selvästikään ei ole viestin aikaleima ja vaikka olisi, onko se lähetyksen, vastaanoton, palvelimen eteenpäin siirron vai minkä aikaleima?

Itselleni tulee mieleen tällaisesta "ilmoitetaanpa roskapostista, muttei kerrota yhtään mitään enempää siitä" kiusanteko. Toki jos roskapostia tulisi koneelta, jolla ei ole mitään tekemistä postinvälityksen kanssa tuo tieto voisi jotain auttaakin. Mutta jos kyseessä on postipalvelin, joka käsittelee päivittäin suuret määrät viestejä, luulisi jotain lisätietoakin saavan. Mutta ei. "Tietolähteemme eivät halua, että luovutamme heihin liittyviä tietoja eteenpäin."

Pyysin Viestintävirastoa kertomaan ilmoituksen tekijälle, että oletan heidän vain kiusaavan, jos eivät halua mitään lisätietoja antaa. Enemmänkin kuitenkin oletan kyseessä olevan Viestintäviraston toimintatavat. Heitä ei kiinnosta oikeasti tällaisten asioiden selvittely, kunhan vain voivat esittää tekevänsä jotain ja rahoitusta piisaa.

Kyllä, on selvää, etten pidä Viestintävirastosta yhtään. Mutta pitääkö joku? Verkkotunnusjärjestelmä tehtiin rikkinäisenä ylihintaan yllättäen saman firman toimesta kuin alunperin selvityksetkin. TV-maksusta pidettiin kiinni vuosikausia kynsin ja hampain kun sillä saatiin miljoonia vuodessa virastolle. Ja yritettiin jopa saada FI-verkkotunnuksiin kytkettyä "tietoturvamaksua" vastineena ei-mistään.

Toki voi olla, että Viestintävirasto/CERT-FI on joskus tehnyt jotain hyödyllistä, mutta omiin korviini sellaista ei vielä ole kantautunut. Ja tämäkin episodi näyttää hyvin vahvasti siltä, että kuka tahansa voi tehdä "roskaposti-ilmoituksen" kenestä tahansa ilman mitään perusteluja tai lisätietoja.

Jos siis jostain kumman syystä alkuperäinen ilmoittaja pystyisi arpomaan kenestä on kyse ja haluaisi jopa auttaa asian selvittämisessä (oletan vieläkin ongelman olevan siinä, että roskapostia on vain välitetty ihan oikeisiin osoitteisiin asiakkaan pyynnön perusteella, ei siitä että roskapostia olisi lähtenyt tuolta palvelimelta), saa mieluusti ottaa yhteyttä. Mutta tuskinpa tämäkään viesti heitä tavoittaa. Mutta kun ei Viestintävirastokaan halua asiassa välikätenä näköjään toimia.

Lue kommentit (1) | Kommentoi

 
Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |   kirjaudu